רות שרייבר | מבט רגוע, התבוננות בנוף

אוצר: דורון אדר

פתיחה: 29.8.2024 | נעילה: 28.9.2024

מבט רגוע, התבוננות בנוף

צילום נוף הוא תמיד דיאלוג. דו שיח בין הצלם לנוף שמולו, בין הצלם לפריים המצולם, בין הנוף לצופה בו בתערוכה. חילופי מבטים, כמו חילופי דברים, יכולים להיות אקראיים, מקריים תוך כדי תנועה, מעין שיחת מסדרון או הצצה דרך חלון רכבת נוסעת. מבט כזה בנוף מתמקד בדרך כלל ברושם הראשוני והעיקרי שנרשם בעינו של הצלם, והתצלום שיווצר יתווך את הרגש הזה לצופה ביצירת האומנות.
רות שרייבר מנהלת סוג כזה של דיאלוג עם הנופים שהיא מצלמת. אלה צילומי חטף של נוף שמתגלה לרגע, בפתאומיות, באקראיות, מעבר לפינת רחוב, או מאחורי עיקול הכביש ואולי בהפניית מבט מקרית ימינה או שמאלה. פתאום ניגלה לעיניה מראה שדורש את תשומת ליבה, ששובה את חושיה ומבקש, או אפילו דורש, להיות מתועד בצילום שלה. בצילום שלה, כי רק אצלה נוצר הקשר המקרי הזה עם חלקת האדמה, השמיים או הים, שנגלו לעיניה.
המונח צילום חטף (Snapshot) לא מקושר בדרך כלל עם צילום נוף, אלא עם צילום רחוב או צילום אנשים בסביבתם הטבעית. אלא שבכל המקרים האלה, כמו בצילום הנוף של רות שרייבר, מדובר בצילום של רגע חולף , רגע מזדמן שניגלה פתאום ולא ישוב.
הרגעים שאספנו לתערוכה הזאת הם רגעים של התרגעות ושלווה. של זמן נָח, שלא ממהר לשום מקום, שמאפשר נשימה ארוכה ומרגיעה. אין כאן רגעם גרנדיוזיים, כבירי רושם והשתאות. אלה רגעים ״לא חשובים״, ״רגילים״, ״סתמיים״. העין המיומנת של רות שרייבר, והיכולות הוויזואליות החדות שלה, ממקדות את העין והרגש של הצופה אל העוצמה של השקט, של הסתמי, אל היכולת למצוא שלווה ומרגוע בתוך הכלום. למרות שרוב התצלומים בתערוכה הם צילומי חטף מזדמנים, הם מאפשרים התבוננות ארוכה בהם, והתחברות לזמן ולמקום.

 

דורון אדר

A TRANQUIL GAZE
CONTEMPLATING LANDSCAPE

Landscape photography is always a dialogue. It is a dialogue between the photographer and the landscape, between the photographer and the frame, between the landscape and the viewer in the exhibition. An exchange of glances, like an exchange of words, can be random or accidental, a sort of corridor conversation or a peek through a window of a moving train. Such a glance at the landscape usually focuses on the first and obvious impression recorded in the eye of the photographer, and the resulting photograph will convey this feeling to the viewer .
Ruth Schreiber conducts this kind of dialogue with the landscapes she photographs. These are snapshots, fleeting photographs, of a landscape that is revealed suddenly, randomly, just for a moment, around a street corner, or behind the curve of the road and perhaps by an accidental glance over the shoulder. Suddenly a sight appeared before her eyes that demanded her attention, that captivates her senses and asks, better yet insists, to be documented in her photograph – in her photograph, as only through her lens is the connection with that scene created, and only to her is it revealed.
The term "snapshot" is not commonly associated with landscape photography; it's more often linked with street photography or capturing people in their natural environment. But in all these cases, as in Ruth Schreiber's landscape photography, it is a photograph of an almost transparent moment, a casual incident that suddenly appears and might not happen again.
The moments we chose for this exhibition are moments of relaxation and tranquility, of leisure, offering a long calming breath. These are not grandiose moments, full of awe and wonder. These are "unimportant", "ordinary", and "casual" moments. Ruth Schreiber's skillful eye, and sharp visual abilities, draw the viewer's attention and emotion to the power of silence and the ordinary, highlighting the capacity to find peace in the "trivial". While most of the exhibition's photographs are unplanned snapshots, they embody qualities that allow long contemplation, enabling a connection to time and space.

Doron Adar