אמני המרכז לגמלאים ע״ש ויינברג של עמותת אלווין ישראל, ״תנועה פנימית״

אוצרים: טובה פנקס, עודד זידל

״תנועה פנימית״

העבודות בתערוכה נוצרו בהשראת דמיונם ועושרם הפנימי של היוצרים ומציגות את סגנונו האישי והייחודי של כל אחד ואחת מהם. הטכניקות המגוונות, בחירת הצבעים האישית, הדיוק ובחירת התכנים החופשית מאפשרים ביטוי אישי ומימוש עצמי שלעיתים אינם באים לידי ביטוי עקב קשיי שפה ותקשורת. עולם פנימי המבקש לפרוץ החוצה ולשתף אותנו.

אסתר רביבו מציירת ציורים עזי צבע על גבי גיליונות ציור וקנבס. הציורים רוויים בצבעוניות עזה ותנועה מלאת חיים. ״אני אוהבת לצייר ואוהבת להשתמש בכל הצבעים״. אסתר מציירת כמעט באופן יום יומי. הציורים היוצאים תחת ידיה צפופים ואינטנסיביים. יוצאים מגבולות הצורה ועולים צבע על צבע. רישומים כמעט אוטומטיים שתחילתם נראית ללא תכנון מוקדם. התבוננות חוזרת בהם מכניסה מימד של קומפוזיציה ומגלה עיסוק במוטיבים חוזרים.

חנה דוד ודינה אוליאל ׳רוקמות את חייהן׳. הרקמות של חנה מבוססות על תמונות מהאלבום המשפחתי, ״אני אוהבת ריקודים ואוהבת לרקום אנשים רוקדים, אני גם אוהבת לרקום פרחים. אני רוקמת גם במרכז הגמלאים וגם בבית שלי״. הרקמות מאופיינות בתנועה צבע. חנה רוקמת בסבלנות כל פיט ותפר היוצרים את תמונת חייה. דינה לעומתה רוקמת באינטנסיביות צבעונית עשירה היצרת מעין רקמה פיסולית.

חיים קטן מציג ציורים באמצעות ׳אבני׳ פסיפס העשויות נייר ממחוזר. יצירת הפסיפס דורשת סבלנות רבה, ותכנון מראש. בעבודה עדינה ומדויקת, באמצעות בחירת צבעים וגודל 'אבני' הפסיפס מעניק חיים לציוריו גוונים ומרקמים. ציורי הפסיפס מאופיינים בססגוניות תוך העדפה לצבעי יסוד עזים.

התערוכה מאפשרת הצצה לתנועה הפנימית של היוצרים ונותנת במה לחופש האמנותי של כל יוצר ויוצר, על הנושאים המעסיקים אותו. הצגתה בגלריה השיתופית יוצרת הזדמנות לשיח על מגבלה וגבולות החופש באומנות, וטומנת בחובה פוטנציאל לשינוי עמדות כלפי אנשים עם מוגבלות.


לדברי מרגלית פילר, משנה למנכ״ל אלווין ישראל: ״עלינו כחברה לתת במה ליכולותיהם של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים. האמנות היא נדבך חשוב בתהליכי שיקום וביטוי עצמי וכמו שאומרים ״באמנות כמו באמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה״.״

המרכז לגמלאי של עמותת אלווין ישראל הינו מרכז ייחודי למזדקנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. המרכז פועל בשותפות עם משרד הרווחה, עיריית ירושלים, קרנות המוסד לביטוח לאומי, קרן שלם וקרן ויינברג. היוזמה לפתיחת המרכז הגיעה בעקבות בקשה של עובדים מבוגרים עם מוגבלות התפתחותית ומתוך הכרה בזכותו של האדם המזדקן לפרוש מעבודה. המרכז מציע לגמלאים מסגרת יומית, ניהול חיי חברה עשירים עם בני גילם ופיתוח תחומי עניין חדשים.

עמותת אלווין ישראל, מספקת שירותים למעל ל-4,500 ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות, מאמינה כי כל אדם בקהילה ראוי להיות חלק בלתי נפרד של החברה הסובבת אותו. מטרת-העל של כלל המסגרות והשירותים באלווין ישראל היא לספק ליחיד ולקבוצה כלים והתאמות שיאפשרו השתתפות בקהילה בכל תחומי החיים.

לכתבה על התערוכה במקומונט ירושלים:                 https://www.jcity.co.il