תערוכות 2017

גבי יאיר, דוקרב 2 - גיבורים

אוצרת: בתיה רוזנק

28.12.2017 – 20.1.2018

בין מלחמת ששת הימים ליום כיפור נפצע גבי יאיר בתאונת אימונים, תוך כדי הטלת רימון שריסק חלק מאצבעות יד ימינו. אלו אותן שנים בהן העמידה האמנות הישראלית בסימני שאלה את הגבולות, הגוף והזיכרון. זו תערוכת היחיד החמישית של גבי יאיר, המשך לתערוכת יחיד קודמת ״דוקרב״ ממרס 2015 באוצרות ליאב מזרחי שהוצגה בגלריה אגריפס 12. התערוכה העומדת בפני עצמה, ממשיכה את קודמתה בחינת צמיחה של עבודה מתוך עבודה. בתערוכה זו, ״דוקרב 2 – גיבורים״, שם טעון הנע בין הפאתוס לבין האירוניה, בוחן יאיר את סטריאוטיפ הגבר ״הגיבור״ הישראלי לאור הפער הגדול בין האיקון, הפלקט, וצילומי העיתונות של הגיבורים, לבין המציאות אותה מתאר גבי, עולם של חברים/גברים יפי נפש החושבים אומנות ועושים אומנות והאלימות המיליטנטית זרה להם.
בתערוכתו, מפגיש יאיר שתי צורות הבעה שונות, האחת רישום קלאסי, בעט, בעיפרון או בפחם על נייר והשנייה, רישום צבעוני במחשב. עיבוד של צילום דיגיטלי. העבודות בטכניקות שונות אך משלימות זו את זו והקשר הוא בתמטיקה ובאסתטיקה. תמטיקה של מחאה אך באיפוק רב.

״ב-1991, כותב גדעון עפרת על תולדות החייל באמנות ישראלית: "…אכן לאורך שנות השבעים והשמונים מבטאים עשרות אמנים בישראל את הדה-מיתולוגיזציה של החייל העברי. תהליך ׳חילונו׳ זה של החייל באמנות ישראלית אינו סתם תהליך פרובוקטיבי אוונגארדי של הסרת ה׳הילה׳, כי אם חשבון נפש נוקב של תרבות, המתעוררת מחלומה אל דווי קיומה הכותש.״ אני מבקש לשייך שורות אלו אל יאיר בכמה היבטים: ראשית הביוגרפיה הצבאית של יאיר מכניסה אותו אל מחנה הלם הפציעה. עשן הרימון המערפל את הראייה ומטשטש את הנוף, נוכח ברישומיו מאז תחילת דרכו של יאיר ומקבל כאן התקדמות ופיתוח רעיוני מורכב ומאתגר, הן פסיכולוגית והן טכנית. שנית, מחיקת דמות החייל, קודם בכרטיסי הביקור ולאחר מכן בהגדלות הרישומים הדיגיטליים. שם פניו כבר לא נוכחים, אך במקומו יש את כניסת הנוף והגבול הפרוץ והחסום כאחד. נקודה שלישית היא ההיבט הצרכני העולה משימוש ציני בכרטיסי ביקור של סוכן הנדל״ן הקטנים והמוגדלים והן בצבעי הדמוקרטיה המושחרים – פעולה עכשווית אקטואלית לישראל 2016״.
(מתוך מאמר של ליאב מזרחי 2015)

אגריפס 12
גבי יאיר, דוקרב 2 - גיבורים

מיכאל יחילביץ׳, המשוטט

אוצרת: לנה זידל

30.11.2017 – 14.12.2017

בעבודותיו של מיכאל יחילביץ׳ ניכרת פרדוקסליות מעוררת תדהמה: בתוך משטחי הצבע של הנוף השליו, הספוג בטונליות פסטלית, המשוטטים של יחילביץ׳ מזנקים אל הריק, צוללים עם ראשם כלפי מטה היישר אל הקרקע, מזנקים אל מעמקי הים, ככל הנראה – ללא כוונה לשוב ומנפנפים בידיהם, ספק לשלום – ספק לתקווה, מתוך המים הירוקים-אפורים. (הקופצים, III, II, I ,(2017 לפנינו תמונות-הפכים. משחק תעתועי ראיה. הכל כאן חידתי ודו-משמעי.

האנשים המוטלים בסירות – מוטיב חוזר בעבודותיו של יחילביץ׳. הצבעוניות המונוכרומטית הרגועה והנושא הקלאסי, הפסטורלי, התמים לכאורה: מעין ״נוף עם סירות״, נהפכו על ידי האמן לאגדה מהפנטת-מצמררת על המסע האחרון. המסע לעולם הבא. אנשים, בסירות ללא משוטים, מתנדנדים קלות בקצב הגלים, נראים כמרקדים בין כפלי משמעויות: אפשר להניח, שהמוטלים בסירות בסך הכל משתזפים…

שלושה אוטובוסים סביב אי תנועה ירוק – גם הם מעוררים הרהורים מעורפלים: האם התנועה במעגל היא אנלוגית לקיפאון? או ש…לא? האם זהו מעגל החיים והמוות? אך מעל האוטובוסים הסובבים – זורחת החמה… או הלבנה? (אי תנועה, 2017) ואולם, הטרגיות והמלנכוליה בעבודותיו של יחילביץ׳ תמיד שזורות באדיקות עם הקומיות. קווי המתאר הפשוטים של הדמויות מאזכרים גיבורים תמימים של סרטי אנימציה – הם תמיד עסוקים: הם שוחים, קופצים, נעים, חותרים, תמיד מכוונים למטרה, שידיעתה שמורה רק להם. נדידתם – הפלגה בקווי החיים: מי בדילוגים, מי בזינוקים, מי בזחילה ומי בנפילה.

למרות האזכור המתמיד בנוגע לסוף המסע הממתין לכולנו, נוצר הרושם, שמיכאל יחילביץ׳ דווקא אוהב את גיבוריו. נדמה שהאמן שולח מבט פילוסופי בכיוון התנועה של הדמויות האנושיות בחלל ובזמן: שולח חיוך של חמלה לכל המקפצים והחותרים… וכמובן, שולח חיוך, קודם כל – לעצמו.

לנה זידל

אגריפס 12
מיכאל יחילביץ׳, מעגל תנועה

דורון אדר, ספירת מלאי - 9000 רגעים

אוצרים: רינה פלד ומקס אפשטיין

26.10.2017 – 25.11.2017

״הבט בכל עיניך. הבט״ – משפט זה של ז'ול וורן מופיע בשער הספר: החיים – הוראות שימוש (1978) של ז׳ורז׳ פרק.

בכל ספריו, אך בעיקר בזה האחרון, ניסה ז׳ורז׳ פרק (1936-1982) להפנות את מבטם של הקוראים דווקא ליומיומי, לשגרתי, לזה הקרוב אל העין, שדווקא בגלל קרבתו הוא פעמים רבות ״נעלם מהעין״.

שמו של ז׳ורז׳ פרק עלה באחת השיחות עם דורון אדר בימים שקדמו לתערוכה, כאשר הוא  דיבר על עשייתו כצלם במונחים דומים לאלו שנעזרים בהם לתיאור כתיבתו של פרק. ״אני מצלם, במובן של הווה-מתמשך…אני מצלם הכול״, אומר דורון… ״אין לי צילומי סטודיו…  יש לי הסתייגות מהדברים הגרנדיוזיים, מהדברים ׳המובנים מאליהם׳…אני נמשך דווקא לרגעים הקטנים, האקראיים, ל׳רגעי הכלום׳ כביכול… אני מחלץ את היומיומי, את הדברים שאף אחד לא שם לב אליהם, ומנציח אותם״.

כמו המשוטט העירוני (flaneur) של וולטר בניימין, (אחד המאמרים המרכזיים בפרוייקט הפסאז׳ים הבלתי גמור שלו) משוטט דורון ברחובות, בחצרות ובסמטאות העיר ומגיב בעזרת המצלמה למה שלוכד את עיניו. כמו המשוטט, שאיננו מחפש את אתרי התיירות המפורסמים, שמסלולו איננו מתוכנן מראש, כך דורון איננו מתכנן את צילומיו, אלא נענה למה שהעין מזמנת זו.

התערוכה שלפנינו מתעדת את הגלריה ״אגריפס 12״ שדורון נמנה על חבריה. וגם כאן, כמו במכלול עבודתו, בא לידי ביטוי המבט המיוחד שלו. הוא איננו בוחר להנציח דווקא את ״הרגעים הגדולים״ של הגלריה – פתיחות של תערוכות, הרצאות, אירועים מרכזיים וכיו״ב – אלא את הרגעים השוליים יותר, הזניחים כביכול, הנעלמים מן העין. המצלמה שלו לוכדת את הצופה המתבונן ביצירה מסוימת, את השיחה המתנהלת בין שניים-שלושה אנשים במרפסת של הגלריה, את מעגל הרגליים של המשתתפים בשיח גלריה, את ההתרחשויות האקראיות בחצר הגלריה ובסביבה המקיפה אותה, את חתולי הרחוב, וכיו״ב. מבטו של דורון על כל אלה הוא תמיד כפול: הן מבפנים, כחבר שותף בגלריה, והן מבחוץ, כמי שמתעד אותה. והגלריה משמשת בו-זמנית הן כאתר (מעין סטודיו) שבו מתבצעת עבודת הצילום שלו, והן כחלל תצוגה של צילומיו.  וגם כאן, קיים האלמנט של העדר התכנון: דורון לא צילם בשביל התערוכה, הוא פשוט צילם וצבר במשך כמה שנים אלפי דימויים, שחלק קטן מהם מוצג לפנינו. נראה שהתהליך חשוב לדורון לא פחות, ואולי אף יותר מהתוצאה עצמה, קרי: התערוכה.

דורון אדר, ספירת מלאי - 9000

דמדומים תעשייתיים. שרון רז ועודד זידל

עודד זידל מארח את שרון רז

28.9.2017 – 21.10.2017

כשראיתי את הציורים של עודד זידל בפייסבוק התאהבתי מיד בגלל הנושא אתרים תעשייתיים שכמותם אני מצלם בעצמי שנים ובגלל צורת הצגתו בציורים גולמיים, חזקים, גופניים ומדממים, בהפשטה, פרוק ובניה מחדש של מבנים, צורות וצבעים.

החיבור המיידי נבע מכך שאם אני הייתי מצייר, נראה לי שאלה היו הנושאים שלי, גם אני הייתי משתמש בצילומים ויש להניח שאופן הביטוי היה דומה, אצלי אולי זה היה יוצא קצת יותר מדוייק, יותר תחום ויותר אדריכלי. אמי זכרונה לברכה חשבה פעם שאולי אהיה רוקח, בגלל הדיוק והפדנטיות שלי. נעשיתי אדריכל ובהמשך צלם שמתעד מבנים גוססים וגם אלה קשורים למבט, פרופורציות, דיוק, חוש מידה.

נמשכנו האחד ליצירותיו של השני וכך נפגשנו. החיבור היה מיידי ולא מפתיע גם ברמה האנושית. חיבור של שני אנשים יצירתיים, מכונסים, שתי נפשות הנמשכות לסביבות מוזנחות, שרוב הבריות אינן מחשיבות כמשהו שראוי בכלל להתעכב עליו. סביבות המחביאות בתוכן תאונות, הפתעות, צמתים בהם נפגשים צורות וצבעים, מפגשי חומרים ומפגשי יש ואין היוצרים צירופים שממש מתחננים ש“יגזרו“ אותם אל הבד או אל נייר הצילום, יש במראות הללו מסתורין, אפלה, גסיסה וגורל לא נודע בצד תמימות ורוגע.

דמדומים תעשייתיים הם גם דמדומים של גורל, של דחיקה, של עכשיו מהיר, ישן מול חדש, מדינה המשנה את מאפייניה ויחסה לכל ובמהירות. הדמדומים הם רב מימדיים, בנפחים ובחללים, בצורות דו ותלת מימדיות, בין הכרה להזייה, בין שקט לרעש, בין צרימה להרמוניה, בין ראש ללב בין בטן לעין ויד, בין שני יוצרים בגילאים אחרים, מרקעים שונים מתחומים אחרים ומערים שונות ולבסוף ומלכתחילה הכל מתחבר.
                                                             שרון רז

 

שרון רז הוא צלם, אדריכל, בלוגר, חוקר סביבה עצמאי המסייר, מחפש ומתעד מבנים ותיקים ונטושים. מרצה ומציג בחללי תצוגה, בחוגי בית ובמרחב הוירטואלי.
עודד זידל הוא צייר העוסק גם בצילום, רישום והדפס. ציוריו מבוססים על צילומים של נופים תעשייתיים ואתרי בניה באזור ירושלים.

 

אגריפס 12
דמדומים תעשייתיים, שרון רז
דמדומים תעשייתיים, עודד זידל

כמו לחישה, קבוצתית

אוצרים: אלחנדרה אוקרט ודורון אדר

22.7.2017 – 9.9.2017

משתתפים: לוסי אלקויטי, מקס אפשטיין,  אנדי ארנוביץ׳, לנה זידל, עודד זידל, גבי יאיר, מיכאל יחילביץ׳, מזל כרמון, שרה-נינה מרידור, אנה-קלרה פולט מינץ, רינה פלד, נדיה עדינה רוז, בתיה רוזנק , רות שרייבר, דורון אדר, אלחנדרה אוקרט.
 

״לכל מילה יש משמעות. גם לכל שתיקה.״
ז׳אן פול סארטר, מתוך מבחר מסות.

 

התערוכה כמו לחישה אינה מדברת שפה מהפכנית, אלא מבטאת באופן חרישי תחושות שאין להן קיום בעולמם של מרבית בני האדם. יצירות האמנות והשירה בתערוכה מנכיחות תחושות אלה, ומזמינות את הצופים להיות עדים לקיומן.
 

 

אגריפס 12
כמו לחישה, לוסי אלקויטי, ללא שם

בתיה רוזנק, תְּחִילה וְתִכְלָה

אוצרת: רינה פלד

22.6.2017 – 15.7.2017

״…וכי הבורא אין לו תחילה ולא תכלה, וכל הנברא יש לו תחילה ותכלה״ (מתוך: השער הראשון: סוד בריאת העולם, ספר היש לרבנו תם).

״אין שפה רזה ושפה עשירה. יש שפה מדויקת ושפה מתייפייפת. השפה המתייפייפת לידתה מהפחד. פחד הריק. הצורך לייצר משמעות בעולם ריק ממשמעות. אבל אין צורך בזה. לא צריך להוסיף טעמים, צבעים, דימויים מיותרים. הדימוי כבר נמצא במילה עצמה. אמור את המילה הנכונה והעולם כולו מאיר. … וברגע שעיניך נחות על משפט של קניוק אתה הופך לבורא בעצמך". (מתוך: עוזי וייל על ספרו של יורם קניוק: היהודי האחרון).

במהלך שיחותינו על האמנות שלה, השתמשה בתיה רוזנק בשני הציטוטים הללו, שלדעתה  מצליחים להעביר באופן מדויק את מה שהיא מנסה לעשות ביצירתה האמנותית.

״אני לא מעתיקה או מחקה או מפרשת את המציאות.״ טוענת בתיה רוזנק, ״אני מנסה לברוא מציאות טבעית על הקנווס שלי. מייצרת תהליך שבדרך כלל אני מעורבת רק בתחילתו. אחרי מספר שעות התהליך יסתיים והתוצאה היא בריאה חד-פעמית שלא אוכל כמעט לשחזרה. אני יוצרת את התנאים הנכונים כדי שהטבע יעשה את שלו. נותר לי בסופו של התהליך להתפעם ולהכיר בתוצאה המוצלחת כמו: ׳וירא אלוהים כי טוב׳ ״.

ואכן, החיבור של בתיה רוזנק לטבע הוא מאד עמוק. תהליכים המתרחשים בטבע מעוררים בה התפעמות, ובעבודתה, כמו בטבע, היא ״נותנת לדברים לקרות״, נותנת לתהליך להתחולל מעצמו בלי לתכנן, בלי לחשוב מראש על המוצר הסופי. העשייה האמנותית עבורה היא מעין מלאכה בה היא משתמשת בחומרים שונים, ומאפשרת לתהליכים  הטבעיים של החומר להתרחש, תוך ויתור כמעט מוחלט על אמצעי הציור המקובלים (צבע, מכחול וכיו״ב) כדי ל״ברוא עולם״. לכל יצירה יש ״תחילה״ אבל ה״תכלה״ (התכלית) עלומה לחלוטין. תהליך העשייה הדינמי נעשה תוך התרגשות מתמדת מהשינויים הבלתי צפויים המתרחשים לעיניה על גבי הקנווס, עד לרגע מסוים שבו התוצאה מספקת אותה, שבו היא חשה שהגיעה אל ״תוצאה מוצלחת״.

בשנים האחרונות רוזנק  עובדת עם חומרי יסוד: היא ניגשת לעבודת האמנות כדמיורגוס, כבעל-מלאכה או מדען העובד עם החומרים השונים בדרך של ״ניסוי וטעיה״, תוך בחינת האפשרויות השונות הגלומות בהם, והדימויים האמנותיים שניתן להפיק מהם. התערוכה שלפנינו שבמרכזה עומדת האש מהווה המשך טבעי לתערוכתה הקודמת: ״אקווה בלה״ – בה ביצעה ניסויים במים, ובדקה את האפשרויות השונות הגלומות בהם.

עבודותיה של רוזנק מעוררות סקרנות והשתאות. במבט ראשון ואף שני ושלישי – איננו מצליחים לפענח את הטכניקה בה נעשו העבודות, אולם אנו עומדים משתאים לנוכח  היופי הרב המוקרן מהן. חלק מהעבודות בתערוכה הנוכחית עשויות מעיגולי פיח אותן יוצרת בתיה על הקנווסים בעזרת להבת נר, כמו איש מערות שרשם את רישומיו על קיר המערה. היא איננה מכסה את כל המשטח, אלא משאירה שטחים ריקים, כדי לא לאטום את הקומפוזיציה. והתוצאה – יצירות מופשטות, אמוציונליות, סנסואליות שופעות יופי. שאין להן כל צידוק מחוץ לעצמן. הצופה המחפש דימוי מוכר כדי להיאחז בו, או המבקש להבין את הציורים שלפניו, יכול ״לגלות״ בהם נופי מים, יערות, טרסות, תופעות קרסטיות וכיו״ב, אך אלו פרי דמיונו בלבד. רוזנק  עצמה איננה מכוונת לכך.

בעידן שבו אנו עדים להתרחקות מהציור המופשט וחזרה לציור פיגורטיבי עמוס משמעויות, ״מתעקשת״ רוזנק ליצור ״אמנות לשם אמנות״ – l'art pour l'art. היא ממשיכה ללכת בנתיב האישי שלה, להיות נאמנה לעצמה בלבד, בלי להיענות או ללכת שבי אחר ״אופנות״ או ״טרנדים״ בשדה האמנות.״

אגריפס 12
תְּחִילה וְתִכְלָה, בתיה רוזנק

אנדי לה ויין ארנוביץ, דפים מזמינים - ספרי אמן, יומנים ועבודות נייר

אוצר: צבי טוקובסקי

19.06.2017 -20.05.2017

יצירתה של אנדי ארנוביץ מאופיינת ברב שכבתיות, טעונה בשאלות קיומיות נוקבות וכנגדן – במחאה וביקורת סמויה. בד בבד משקפות עבודותיה סקרנות רחבת היקף ל״נפלאות״ העולם הסובב אותה. כל אלו מוציאים מכלל אפשרות דיון כוללני ביצירתה, ומזמנים מיקוד אידאולוגי ופרשנות המאפשרים התבוננות סבלנית ומעמיקה. בתערוכתה הנוכחית מציגה ארנוביץ' את ספרי האמן שלה, כאשר הדפדוף מזמין הזדהות והעמקה בשפתה הפואטית-ויזואלית. ״הקריאה״ בספרים בחלקה לינארית ובחלקה מתרחשת בסדירות משתנה ולעתים אף לא צפויה.

מסורת בת מאות השנים של אמני נייר, דפסים וכורכי ספרים, של יצירת ספר, על דפיו וכריכתו, נשמרת כאוצר בלום ההולך ונכחד. התבונה ההיסטורית עדיין לא מפוענחת, אך מסעירה את דמיונם של אמנים כארנוביץ, המקיימת אינטראקציה בין העבר והנוכח בעבודתה. הספרים ביצירתה בחלקם יזומים, נושאים אופי פואטי או אישי, בין שהם טקסטואליים ובין ויזואליים, המציגים שימושים מגוונים מתחום ההדפס, ומפרשים בדרכה האישית את הנוף והאדם במרחב המזרח תיכוני האמביוולנטי.

סדרת ספרים משמעותית היא כעין סיסמוגרף רגיש. ספרי האמן של ארנוביץ רושמים את גלי הרעידות המגיבות למסעותיה הרוחניים ללא מגמה מוצהרת אלא כחוויה מדווחת, כעין יומן מסע. יומנים כארכיב רב ערכי וכיווני, יומנים כאוסף ״מחקרים״ של פריטים אתניים והוראות הפעלה לכלי מלאכה מסורתיים של האמן המלקט דרך מסעותיו שברירי נוף ופרגמנטים אורנמנטיים.

חשוב להדגיש כי משמעותו של ספר אמן כתחום אמנותי בין תחומי אמנות אחרים, טמונה בכך שהוא מאחד שפות, מדיומים, תשוקות וחלומות בהתגשמותם דרך האמנות. הספר הוא אובייקט קומפקטי שערכו ומשמעותו סמויים ואצורים בדפיו, אובייקט יחידאי רוחני, תפור וכרוך.

                                                                                               צבי טולקובסקי

אגריפס 12
אנדי ארנוביץ, דפים מזמינים

מזל כרמון, מארג

אוצרת: תמר גיספאן-גרינברג

אֵיךְ בָּאָה תְּבוּנָה לְכַפּוֹת יָדַי

לָצוּר אֶת הָאֶבֶן

עַד שֶׁתֹּאמַר

 כִּי טוֹב

 

כַּפּוֹתַי מוּנָעוֹת מֵעַצְמָן

וּבָאֶבֶן בְּשִׁגָּעוֹן תִּנְהַגְנָה

 כְּמוֹ פֻּרְעָנוּת וָאֹשֶר

 חֲרוּטִים בִּקְצוֹת אֶצְבְּעוֹתַי

מרים חלפי ברוך, ״איך באה תבונה״, מתוך כִּמָּהוֹן, הקיבוץ המאוחד 1999

13.5.2017 -7.4.2017

בתערוכה מארג שוזרת מזל כרמון עבודות חדשות בעבודות קודמות, המוצגות כאן באופן שונה. ההצבה המחודשת של עבודות כמגמה חוזרת בתערוכותיה פותחת בפניה אפשרות לפעולה נוספת עליהן, גם לאחר שהושלמו כביכול, בהתאם לרוח התערוכה ואופי החלל.

כרמון, היוצרת בנייר זה שנים, ממשיכה לחקור את תכונות החומר גם בתערוכה הנוכחית. לצד הגופים האמורפיים, המהדהדים צורות אורגניות הנקשרות בטבע ובאורגניזם החי, מוצגות עבודות המאירות במרומז את הרקע האישי שלה, שממנו היא שואבת ומפתחת את הטכניקה שלה במהלך השנים. גוף העבודות המוצג בתערוכה מעיד ביתר שאת על הפעולה הידנית העקבית עד אובססיבית.

המושג "מארג״ מייצג הן את הפעולה והן את התוצר של האריגה, כמוהו גם עבודותיה של כרמון מעידות על הפעולות שהיא ביצעה בנייר. בתהליך עבודתה היא מתייחסת לנייר כאל בד, ואף התוצר המתקבל בסופו מתעתע בצופה. סדר הפעולות חוזר על עצמו בכל יצירה ויצירה: שטיפת הנייר במים,  צביעת הנייר ורקימה בו תוך עיצוב האובייקט. כל עבודה מתחילה ומסתיימת בדיוק באופן הזה.

העבודות המבוססות על הגזרות של המגזין ״בורדה״ והפעולות המבוצעות בנייר כאילו היה בד מרמזות על הביוגרפיה של האמנית כבת למשפחה של חייטים ואנשי אופנה. במשך תקופה ארוכה במחצית השנייה של המאה ה-20 שימשו גזרות ה״בורדה״ נשים מכל רחבי העולם, אשר חסכו בהוצאות הבית על ידי תפירת בגדים לבני משפחתם. שרטוטים אלו שהפכו לשפת סימנים בינלאומית הנהירה לנשים רבות משילים מעצמם בעבודותיה של כרמון את הפונקציונאליות שלהם והופכים למערך אמורפי, אסתטי ומופשט באמצעות פעולת התפירה של כרמון, המעלה באופן זה שאלות בדבר "המלאכה העמלנית הנשית".

העבודה שומרי הסף, מערך ״עמודים״ הניצב בחדר המרכזי של הגלריה, מדגימה את גלגולן של היצירות מתערוכה לתערוכה. השהייה בינות ה״גזעים״ מעוררת חוויה חושית שעיקרה השתאות מן הפעולה הסיזיפית של התפירה, מן התפרים האינסופיים הנעוצים בנייר הצבוע ויוצרים מארג סבוך של תנועה. חוויה זו עוברת כחוט השני גם בין שאר העבודות המוצגות בתערוכה.

בחצר הגלריה מקדמת העבודה עקבות הזמן את פני המבקרים. העבודה החשופה נתונה לשינויי מזג האוויר, להשפעת הלחות ואור השמש וכן ל״טיפולם״ של בעלי החיים בסביבה. נדמה כי כרמון מבקשת לאתגר, פעם נוספת, את הנייר המפוסל, ולאפשר לסביבה לתת בו את אותותיה לאורך זמן.

אגריפס 12
מזל כרמון, מארג