לנה זידל, חפצים הפוכים

אוצר: עודד זידל

פתיחה: 5.1.2023 | נעילה: 4.2.2023

אנגלית לאחר עברית

חפצים הפוכים​

נושא הסדרה, הכוללת 15 רישומי פסטל על נייר, הוא טבע דומם עם חפצים הפוכים .בקבוקי מים מינרליים, בקבוקי שמן, ואזות, כלי ניקוי, קונכייה, כוסות וקנקנים ״עומדים על הראש״ על המשטח המלוטש ומתבוננים בהשתקפותם. לכאורה, מדובר בנושא קלאסי ״שלו ודומם״, אך עבורי, החפצים ההפוכים שציירתי בתקופת הקורונה, הפכו לאלגוריה של העולם שהתהפך, קפא ויצא מדעתו.

החפצים המסודרים על המשטח מתגוררים בבית ומנהלים דיאלוג מטפורי, כבני הבית הסגורים בחלל הדירה, בינם לבין עצמם,  בינם לבין השתקפותם, בינם לבין העולם ההפוך. החפצים שקועים ביחסים מורכבים; עסוקים באינטנסיביות המשתנה של הצבע ,במתחים בין שקוף לאטום, בצפיפות האלמנטים, ברווחים שביניהם, בקרבה וריחוק משולי הדף, ביחסי גובה, רוחב, עומק ונפח, במרחב שלמעלה לעומת המרחב שלמטה, במואר ובמוצלל ואפילו בזוגיות. כמו למשל, ברישום זוג מס׳ 1, עם הספריי הכחול לניקוי החלונות והתרסיס האדום לניקוי הספות.

העבודה זוג מס׳ 1, מתכתבת בצורה מרומזת עם שני אמנים בו זמנית:  עם ג׳ורג׳יו מורנדי ועם פסלו של ז׳ואן מירו: זוג אוהבים משתעשעים בפרחי שקד משנת 1975. נושא הזוגיות, שהתחדד בתקופת הקורונה, ממשיך להדהד ומגיע לשיאו בדיאלוג הויזואלי שנוצר  בין  הקומקום  הלבן  לבין  הקונכייה  הוורודה  ברישום:  זוג מס׳ 3.

ראשיתה של הסדרה במרץ 2020, במהלך הסגר הראשון, כמחווה לציורי טבע דומם של ג׳ורג׳יו  מורנדי. 

לנה זידל

http://www.lenazaidel.co.il/about-heb.asp?id=33

Upside-down objects

The subject of this series of 15 pastel drawings on paper is still life – but the objects are upside-down. Mineral water bottles, oil bottles, vases, cleaning products, a conch shell, glasses and pitchers “standing on their heads” on a polished surface, observe their own reflections. On the surface, the series engages in the classical motif of the still life, but for me, the upside-down objects I drew during the Covid-19 pandemic became an allegory of a world that turned upside down, froze, and went insane.

The objects, arranged in an orderly manner on the surface, live at home and, as members of the household “sheltering at home,” conduct a metaphorical dialogue among themselves, with their reflections, and between the overturned world. The objects are enmeshed in complicated relationships; they are engaged in the changing intensity of the color, in the tensions between transparent and opaque, in the crowdedness of the elements, the spaces between them, the distance and proximity to the paper’s margins, relationships of height-width-depth-volume, the space above them in contrast to the space below, with the illuminated and shaded – and even with their couple relationship, as in the drawing Couple # 1, featuring blue window cleaning spray and red sofa cleaning spray.

The drawing Couple # 1, hints simultaneously at references to two artists: Giorgio Morandi, and Joan Miró’s sculpture, Pair of Lovers Playing with Almond Blossoms (1975). The motif of the couple relationship, which took on sharper focus during the pandemic, continues to resonate and reaches its climax  in  the visual  dialogue  between the  white  kettle  and  the pinkish  conch  shell  in  the  drawing  Couple  # 3.

The series’ inception was in March 2020, during the first lockdown, as a tribute to Giorgio Morandi’s still life paintings.

Lena Zaidel

http://www.lenazaidel.co.il/about.asp?id=33

גלריה אגריפס 12

טבע דומם מס׳  5, 2020, פסטל יבש על נייר, 75/110 ,Still Life #5, 2020, Dry pastel on paper

גלריה אגריפס 12

טבע דומם מס׳ 3, 2020, פסטל יבש על נייר, 67/70 ,Still Life #3, 2020, Dry pastel on paper

גלריה אגריפס 12

זוג מס׳ 3, 2020, פסטל יבש על נייר, 67/70 ,Couple #3, 2020, Dry pastel on paper

גלריה אגריפס 12

זוג מס׳  4, 2021, פסטל יבש על נייר, 67/55 ,Couple #4, 2021, Dry pastel on paper